Sunday, September 27, 2009

#10 :: Raya cara Kami ::

apa yg bestnya raya bg anda2 diluar sana? soalan am

bg aku, raya jd best bila SEMUA ahli keluarga dpt kumpul sama2.. selain dr dpt mkn kmbali pd waktu siang. ahakss.. family sebelah mak aku ade 6 adik beradik, cume sorang jek yg belum kawen jd bila raya mmg ME-RI-AH pasal sepupu sepipi aku sume msih kanak2 berbanding ngan kiteorg adik bradik yg sudah menginjak alam belia..

sehari sebelum raya semua dah ade kt kg. pg smpai tghr aktiviti masak memasak dijalankan dan sy mmg tiap2 thn ngelat & cuba melepaskn diri. kendian diteruskan dgn aktiviti peragaan baju, beg, kasut dan segalalah yg semestinya dipelopori oleh kaum ibu dan anak dara.. ini sy mmg dtg awal. kala mlm pula yg kanak2 td tuh bermaharajalela dgn bunga api dan mercun, d'supply baeekk punya oleh pak2 sedara mrk.

noktah.

d'pagi raya, seawal jam 530 pg kanak2 td dikejut dan sambung lg main brg2 yg konon2 diharamkan ituh.. seronok betul depa ni lah! yg lain2, terus jgk bgn. mane kau bole thn bunyi meriam bagai pastuh nak terus nyenyak tidoq jek kn. dah siap semua, bermaaf-maafan d'pagi raya menjadi kewajipan.. disusuli dgn memberi duwet raya yg d'mana thn ini nama sy telah termaktub m'jadi pemberi bkn lg penerima.. ah, tiap2 bln aku dpt lg byk. ayat nak menyedapkan ht yg jeles inih..

begitulah serba sedikit cara kami menyambut hr raya.. kang nak cite sampai raya ke-8 ape aku buat, tak t'dayo den aih.
keluarga besar sy


**pd kwn2 yg sempat dtg raya smntara aku ade kt umah nih, tima kasih yek!

1 comment: